Hvilken årstid er du i lige nu?

Hvordan går det egentlig?

Ikke med omsætningen. Ikke med den seneste kampagne. Ikke med den kunde, der venter svar.

Men med dig.

Det spørgsmål stillede vi på et døgnmøde for SMVejerleder-netværket på Marienlyst. Et spørgsmål, jeg ofte bruger, fordi det hjælper os med at stoppe op et øjeblik og se på vores virksomhed – og os selv – med lidt større perspektiv.

Er du i forår, sommer, efterår eller vinter?

Mange ejerledere er vant til at have fokus på drift, kunder, medarbejdere og deadlines. Men hvornår tager du dig egentlig tid til at mærke efter?

Øvelsen blev brugt blandt ejerledere, men måske kan du også genkende dig selv i den. For de fleste af os bevæger os jo gennem forskellige årstider i livet. Nogle gange spirer idéerne, andre gange høster vi, rydder op eller har brug for ro, før noget nyt kan vokse frem. Så spørgsmålet er måske ikke kun relevant for din virksomhed – men også for dig selv:

Hvilken årstid er du i lige nu?
Hvad fylder?
Hvad kalder på din opmærksomhed?
Og hvad har du brug for mere eller mindre af?

🌱 Forår

Måske er du i gang med noget nyt. Du har fået energi, idéer og lyst til at udvikle. Der bliver sået frø, eksperimenteret og tænkt i muligheder.

Spørg dig selv:

  • Hvad vil jeg gerne have til at vokse?

  • Hvilke idéer fortjener mere opmærksomhed?

  • Hvad holder mig tilbage?

☀️ Sommer

Der er fart på. Forretningen kører. Kunderne kommer. Teamet leverer. Du høster resultaterne af tidligere indsatser.

Men sommer kan også være travl.

Spørg dig selv:

  • Hvad fungerer rigtig godt lige nu?

  • Hvad skal jeg passe på ikke at slide op?

  • Husker jeg at nyde det, der lykkes?

🍂 Efterår

Det er tid til at evaluere. Måske skal noget justeres. Noget skal prioriteres væk. Noget skal høstes, inden energien bruges andre steder.

Spørg dig selv:

  • Hvad giver mest værdi?

  • Hvad bruger jeg tid på af vane?

  • Hvad skal jeg sige nej til?

❄️ Vinter

Der er stille. Måske oplever du modstand, usikkerhed eller behov for at trække dig lidt tilbage. Måske er du ved at genopfinde dig selv, dit arbejdsliv eller din virksomhed.

Vinter er ikke nødvendigvis negativ. Det er ofte her, de vigtigste erkendelser opstår.

Spørg dig selv:

  • Hvad har jeg brug for lige nu?

  • Hvad kalder på min opmærksomhed?

  • Hvad skal have lov til at hvile, før det kan vokse igen?

Arbejder du som direktør – eller som brandmand?

På døgnmødet arbejdede vi også med et andet spørgsmål:

Er du mest direktør eller brandmand i hverdagen?

Mange ejerledere bruger størstedelen af deres tid på at slukke brande, håndtere afbrydelser og løse akutte problemer. Det er forståeligt. Men det er sjældent her, virksomheden udvikler sig.

Udvikling kræver tid til strategi. Tid til kunderelationer. Tid til at tænke fremad. Og ikke mindst tid til at sparre med andre mennesker, der ser verden på en anden måde end én selv.

Derfor giver netværk værdi

Noget af det bedste ved døgnmøderne er faktisk ikke oplæggene.

Det er tiden.

Tid til at tale sammen.

Tid til at dele erfaringer.

Tid til at opdage, at andre også kæmper med prioriteringer, vækst, medarbejdere, tvivl og store beslutninger.

På Marienlyst blev vi forkælet med god mad, lækre kager, overnatning og hyggelige samtaler, men det vigtigste var som altid det, der skete mellem deltagerne: De ærlige refleksioner, de gode spørgsmål, latteren og de nye perspektiver.

Så jeg er nysgerrig:

Hvilken årstid er du i lige nu?

Jeg faciliterer flere SMVejerleder-netværk, hvor der er plads til både strategi, refleksion og ærlige samtaler om livet som ejerleder. Er du nysgerrig, kan du læse mere her: SMVejerleder